wtorek, 19 lipca 2011

Ruchome Wydmy 2011


Będąc w Łebie obowiązkowo trzeba wybrać na na Ruchome Wydmy,które znajdują się ok. 8 km od Łeby.
Można dojechać tam m.in. meleksami, specjalną kolejką lub na rowerze. Dawniej,jeździły jeszcze dorożki lub można było podpłynąć do Wyrzutni Rakiet stateczkiem. Czy teraz również ? Nie wiem. Dorożki widziałam tylko w mieście i raczej to nie były przewozy na wydmy. Te na wydmy ruszały dawniej z innego miejsca,gdzie teraz ich nie było. Po drodze również żadne dorożki nas nie mijały.
Poszłam też zobaczyć na cenę rejsu ale pomost był ogrodzony ponieważ go remontowali,także statki chyba teraz nie pływają, albo pływają w inne miejsce. Ale na pewno rejs stateczkiem wróci do atrakcji jak tylko wyremontują podest :) Ja na wydmy zdecydowanie bardziej preferuję jednak piesze wędrówki,ewentualnie rowery. Co do dorożek,to mam nadzieję,że je zlikwidowali,ponieważ zawsze żal mi było tych koni ... 
Na same wydmy można iść trasą,którą dowożą meleksy. Idąc tamtędy przechodzimy przez Słowiński Park Narodowy. Idziemy przeważnie w cieniu,więc "zmarzlaki" mogą zabrać ze sobą jakąś bluzę. Dla urozmaicenia trasy,można wrócić plażą. My tak właśnie robimy. Po drodze można zwiedzić również "Wyrzutnię Rakiet". Przyznam szczerze,że nie wiem czy warto czy nie. Ja przez wszystkie te lata,w które chodziłam na Wydmy ani raz nie zwiedziłam Wyrzutni. Zastanawiałam się teraz czy może nie warto ich zwiedzić,ale odpuściłam sobie również i w tym roku :) Może następnym razem ...   :)

Wydmy jak zawsze wyglądały inaczej. Co roku przesuwają się w lewą stronę. Wydaje mi się,że są łagodniejsze. Doszły już do lasu,który częściowo zasypują. Ciekawe czy kiedyś dojdą do jeziora ...
 Widoki są przepiękne. Patrząc w jedną stronę widzimy Park Słowiński. Patrząc w drugą stronę,mamy jezioro. Patrząc w trzecią stronę,jest tylko piach. Czyżby to pustynia ... ? :) A patrząc w czwartą stronę widzimy morze. To właśnie w tamtą stronę kierujemy się docelowo. Wydmy są częściowo ogrodzone. Nie wolno chodzić wszędzie. Pewnie to dla naszego bezpieczeństwa ... Tak sobie to tłumaczę.,ale czy tak jest w rzeczywistości ... ? Tego się pewnie nigdy nie dowiem. Największą atrakcją wydm jest stroma góra, z której ludzie turlają się na sam dół. Przeważnie robią to tylko dzieci i to one mają największą frajdę z tej atrakcji. Będąc nastolatką,również to robiłam :) Znam też dorosłych,którzy tego próbowali :D  O wydmach nie ma co dużo pisać. Trzeba je po prostu zobaczyć i albo się człowiek w nich zakocha albo stwierdzi,że nie było warto... Jak dla mnie- warto, zwłaszcza jeśli za jakiś czas się tam powróci,bo wtedy widać,jak bardzo się one przesuwają ...

Wracamy,jak zwykle morzem. Schodzimy na plażę i widzimy tabliczkę" Łeba 8 km ...". Hmm.. To 8 km idąc plażą zawsze wydaje się jakieś dłuższe... Jakby tych kilometrów było więcej :) Ale za to spacer jest przyjemny i widoki są bardzo ładne. Dla kogoś,kto wracał tamtędy kilka razy,widoki również mogą być zmienne. Mnie rzuciło się w oczy to,że w niektórych miejscach plaża strasznie się zwęziła. Tam, gdzie przeważnie wzdłuż plaży są wydmy, porozwalane są drzewa a z plaży w niektórych miejscach wystają konary drzew. Wygląda to tak,jakby morze strasznie przybrało i wypłukało piach z pod drzew,a one po prostu runęły na plaże. Pocieszające jest to,że akurat w tamtych rejonach,nie ma plaż,na których opalaliby się wczasowicze. Są to plaże typowo spacerowe. Idąc cały czas towarzyszą nam fale i co jakiś czas pojawiają się mewy. Jest bardzo przyjemnie... Dochodzimy do portu  ... 
I na tym kończy się nasza wyprawa na Wydmy. Niby nic specjalnego,ale widoki za to przepiękne. 
I właśnie dla tych widoków warto odbyć ten spacer w obydwie strony :)

Fotorelacja 

6 komentarzy:

  1. Muszę koniecznie kiedyś się wybrać na te ruchome wydmy! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Koniecznie. Wydmy są przepiękne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepraszam, że tutaj to piszę ale nie mogę wysłać do Ciebie wiadomości na priv.Zminieniłam adres bloga i teraz chciałabym Cię zaprosić na:http://walkingondream.blogspot.com/

    Pozdrawiam:)
    M.

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajnie,że podałaś nowy adres :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tu byłam, :) aż chciałoby się napisać na piasku :) Byłam tu kilka lat temu - świetne miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  6. :-) Byłam kiedyś, nawet kilka razy, świetne to miejsca, świetna też Twoja fotorelacja, pozdrawiam serdecznie...:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz.
Pozdrawiam :)