piątek, 4 listopada 2011

Cmentarz Rakowicki - FOTORELACJA

Na wstępie chciałam zaznaczyć, że jest to fotorelacja.
Nie wszystkie zdjęcia są dobre, a raczej mało które jest dobre.
Ale nie o to chodzi na tym blogu.
Ten blog, ma pokazywać konkretne miejsce ...
To nie jest konkurs fotograficzny, to historia, którą chciałam pokazać ...

Cmentarz Rakowicki - miejsce, które każdy powinien zobaczyć.
Różnorodność nagrobków ...
Starość przeplatana nowoczesnością ...
Pięknie, odnowione grobowce, na tle rozpadających się nagrobków ...
Rzeźby tak piękne, że trzeba się przy nich zatrzymać ...
I elementy, które sprawiają, że ściska Ci serce ...


  Zaraz za główną bramą skręcamy w lewo.
Postanowiliśmy zacząć zwiedzanie od tamtej strony.



  DOM
Bardzo często widziałam ten napis na grobowcach.
O dziwo, czytając go, odbierałam ten napis bardzo pozytywnie.
Jakby po śmierci, wracał ktoś do domu ...







  Dalej ruszyliśmy alejką na wprost.


  W tej części cmentarza, na murach znajdowały się tablice ...


 Jak widać, starość przeplata się z nowoczesnością pomimo, iż data wskazuje na bardzo stare dzieje ...





 W niektórych miejscach pozostały już tylko płyty porośnięte mchem ...



 Różnorodność nagrobków jest bardzo duża ...









Aktualizacja : 16.05.2012
Dzięki informacjom od mojego znajomego, mogę napisać coś więcej o grobie na poniższym zdjęciu.
Pochowana tutaj kobieta, Jadwiga Rubiś była fotoreporterką "Echa Krakowa" nieistniejącej od wielu lat popołudniówki. Mówiono na Nią "Iśka". Długo zmagała się z ciężką chorobą. 
Była niesłychanie żywotna i pełna dobrego humoru. Zawsze ożywiała redakcję swoimi pomysłami. 
Przeżyła swoja matkę ledwie o 9 lat ...







  Groby dzieci ...
Przy nich zawsze pęka mi serce ... :(




 Niewiele zostało z tego grobu, ale widać ktoś nadal zanosi tam kwiaty ...



  Są na cmentarzu miejsca, gdzie można znaleźć piękne grobowce ...
I miejsca, gdzie widać, że raczej nikt nie zagląda ...


 Drzewo wrośnięte w grób ...


  Grób dziecka ...
Stara, pęknięta płyta ...


 Józiu Bylica
ur. 1958
zm. 1958
( niech spoczywa w pokoju ... )


 Kolejne drzewo wrośnięte w grób ...


 I widok tego samego grobu z drugiej strony ...


  Piękny pomnik. Wygląda na świeżo odnowiony, ale może się mylę ?



  Jan Matejko ...
Grobowiec Jego i Jego rodziny ...




  Cmentarne wiewiórki.
W pobliżu grobu Jana Matejko było bardzo dużo wiewiórek.
Niestety były strasznie płochliwe i aby zrobić im zdjęcie musiałam użyć bardzo wysokie iso, więc zdjęcia są zaszumione. Dużo czasu mi zajęło, żeby je upolować, dlatego postanowiłam wrzucić tu zdjęcia pomimo tak dużych szumów :)














 Za wiewiórkami mogłabym biegać bardzo długo, dlatego postanowiliśmy dać im spokój i ruszyć dalej.
 To jeden z zabytków, które można znaleźć na cmentarzu, świeżo odnawiany ...




 Ofiarom Komunizmu ...




 Ach te wiewiórki :)
Prześladowały mnie na tym cmentarzu :)
Szkoda,że nie było dobrego światła, żeby zrobić im ładne zdjęcia.


 Cmentarz Rakowicki posiada Aleję Zasłużonych.
Można znaleźć tu groby sławnych osób ...




  Grób Marka Grechuty


 Nie wiem kogo to grób.
Znalazłam go spacerując po cmentarzu, ale bardzo mi się spodobał.

Aktualizacja: Dzięki informacji od Oldtsfana wiem już, że jest to "miejsce spoczynku Tadeusza Kantora, jego kształt nawiązuje do najgłośniejszej jego sztuki "Umarła klasa"".
Dzięki Oldtsfan :)


 Ta część to zwykłe nagrobki, jakich w ówczesnych czasach jest pełno, choć ludzie tam spoczywający niezupełnie byli zwykłymi obywatelami.
Na zdjęciu grób Kap. Wojsk Lot.


  Nie tylko groby można znaleźć na cmentarzu.
Aż wstyd mi czasami za nasz naród.
Butelka po wódce wryta w ziemię jednego z grobów ...


  Kierujemy się już w stronę wyjścia ...


  Towarzyszy nam piękna jesień ...


 I piękne drzewa ...







Znowu przypadkiem trafiam na groby dzieciątek :(
Beatka 
ur. 28.08.1958
zm. 31-08.1958
To przykre ...


  Aniołek i znicz zapalony przy grobach dzieci ...

 
Z tyłu zza drzewa wystaje krzyż...
Czyżby znowu drzewo wyrosło w miejscu grobu ?


 Ten grób wywarł na mnie największe wrażenie ...
I to nie przez daty pochowanych, lecz przez tego baranka ...


  Uśmiechnięty baranek od ucha do ucha na grobie dzieci ...
Ten obraz wywołuje świeczki w moich oczach ...
Jak patrzę na uśmiech tego baranka, a potem na tabliczkę i daty ...
Ten baranek jest optymistyczny i tak powinno być ...
Człowiek mimo wszystko powinien mieć nadal nadzieję i wiarę ...
Tylko nie potrafię zrozumieć dlaczego niektórzy odchodzą, zanim zaczęli jeszcze żyć ...


  Bliźniaczki ...
To prawdziwa tragedia dla rodziców ...
Paulinka żyła 1 dzień ...
Janeczka 2 dni ...


  Musiałam ruszyć dalej, bo smutek był zbyt wielki patrząc na daty wyryte na tabliczkach ...


 Niektóre grobowce to prawdziwe dzieła sztuki ...


  Alejka prowadząca nas do wyjścia ...



  Ostatnie spojrzenie wstecz ...
Patrząc w przeciwną stronę mamy bramę do wyjścia ...


Cmentarze zawsze mnie zachwycały i wprowadzały w zadumę.
Wywoływały smutek, gdy patrzyłam na niektóre groby...
Resztę moich myśli zostawię dla siebie i zakończę w ten sposób spacer po cmentarzu ...

6 komentarzy:

  1. Niesamowite!
    2 tygodnie temu, podczas pierwszego spaceru w tym miejscu, wybrałem dokładnie taką samą ścieżkę, podziwiając podobne grobowce ;)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Żółty kolor liści, groby J.Matejki, M.Grechuty wszystko zastygłe..
    W Warszawie na Powązkach jak i na Brudnie nie widziałam wiewiórek, byłam zawiedziono bo zawsze noszę orzeszki.
    Piękne zdjęcia....

    OdpowiedzUsuń
  3. Przesadziłaś, że zdjęcia Ci troszkę nie wyszły.
    Są piękne. Nie znam Cmentarza Rakowickiego, więc Twoje zdjęcia sprawiły mi ogromną przyjemność. To wielki Panteon narodu polskiego i dzięki Tobie mogłam go zobaczyć.
    A wiewiórki są prześliczne...
    Sara-Maria

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem pod wrazeniem!

    OdpowiedzUsuń
  5. To my tylko trochę później...
    Na Rakowicach mam dużą Rodzinę, odwiedzając ich zawsze podróżuję przy okazji po historii.
    Ta sama historia w Twoim obiektywie jest jeszcze piękniejsza.
    Grób Ci nieznany to miejsce spoczynku Tadeusza Kantora, jego kształt nawiązuje
    do najgłośniejszej jego sztuki "Umarła klasa"

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz.
Pozdrawiam :)